Detall notícia

Les Arts rep La Fura dels Baus amb 'El amor brujo. El foc i la paraula', amb la direcció d'Andrés Salado

10/11/2017
Les Arts rep La Fura dels Baus amb

El Palau de les Arts Reina Sofia ha rebut La Fura dels Baus amb 'El amor brujo. El foc i la paraula', un espectacle tribut a Manuel de Falla que s'estrena aquest divendres, 10 de novembre.

Carlus Padrissa firma la posada en escena d'aquest ballet sobre l'obra de Falla, que afig un pròleg amb fragments cèlebres d'altres obres del compositor: 'En el Generalife', de 'Noches en los jardines de España', la introducció d''El sombrero de tres picos', la dansa de 'La vida breve' i el cant popular 'Vidalita'.

L'emergent Andrés Salado assumeix la direcció musical de l'espectacle, amb la 'cantaora' Esperanza Fernández en el paper de la gitana Candelas, acompanyada pel guitarrista Miguel Ángel Cortés i l'Orquestra de la Comunitat Valenciana.

Pol Jiménez (coreografia), Chu Uroz (vestuari), Carles Rigual (efectes especials), Thomas Bautenbacher (vídeo) i Manuel G Frasquiel (producció) completen l'equip creatiu d'aquesta coproducció que lideren els Teatros del Canal de Madrid i el Festival Internacional de Música i Danza de Granada junt amb Sponsorship Consulting Media, Old and New Montecarlo, Fundaçao Theatro Municipal de São Paulo, Teatro Comunale di Bologna i Festival Castell de Peralada.

Concebut el 2015 per a celebrar el centenari de la composició homònima de Falla, el muntatge 'El amor brujo. El foc i la paraula' reivindica, al seu torn, a l'autèntica llibretista de l'obra, la feminista María de la O Lejárraga. La Fura recupera la figura de la històrica activista per a convertir-la en el fil dramatúrgic de les diferents obres de Falla que componen l'espectacle. Paraula, dansa i música s'entrellacen amb la llum cinematogràfica de José Val del Omar, cineasta granadí que va ser col·laborador de l'escriptor Federico García Lorca i de la filòsofa María Zambrano.

Segons ha assenyalat Padrissa, en aquesta versió d''El amor brujo' no faltaran els referents imprescindibles en el llenguatge 'furer': la presència dels elements clàssics -aigua i foc-, que en la seua forma física interactuen amb les grans estructures escèniques -grues i artificis mecànics-, el cos humà, a més d'efectes especials i aromes "per a despertar els cinc sentits del públic".

El cos de ball està integrat per Pol Jiménez junt amb Miranda Alfonso, Marta Bonilla, Yaiza Espigares, Carmen Muñoz, Montserrat Selma, José Manuel Álvarez i Juan Carlos Avecilla, junt amb dotze ballarines del Conservatori Superior de Dansa de València.

Reivindicació de María de la O Lejárraga

'El amor brujo' va ser la primera obra que va compondre Manuel de Falla després de tornar de França. Va ser escrita expressament per a Pastora Imperio, 'cantaora' i 'bailaora', a partir de la dramatúrgia i els textos -oficialment- signats per Gregorio Martínez Sierra, animats per la gitana Candelas, la Gitana vella, la Gitanilla i un parell de gitanets més. Es va estrenar al teatre Lara de Madrid el 15 d'abril de 1915.

El temps, no obstant això, ha demostrat que el llibret original no va ser obra de Gregorio Martínez Sierra, sinó de la seua esposa, María de la O Lejárraga García, que va optar en aquell moment per signar molts dels seus textos amb el nom del seu cònjuge.

Escriptora i política en actiu, María Lejárraga va ser, a més, d'una de les veus més clamoroses en la reivindicació dels drets de la dona en l'Espanya del primer quart del segle XX.

'El amor brujo'

'El amor brujo' conta la història de Candelas, una jove bojament enamorada d'un seductor i fascinant gitano, al mateix temps que malvat i gelós. Ell ha mort i encara que en vida només li va procurar desgràcia, el seu record hipnòtic i embruixador torba la xica, que viu aterrida davant de la possibilitat que el seu espectre no se n'haja anat definitivament.

Amb la primavera arriba Carmelo, un templat galant que pretén sense èxit Candelas. El fantasma de l'antic amant té posseïda la xica, incapaç de redimir els seus sentiments. Carmelo es compromet a trencar el malefici. Coneixedor del capritx del gitano per les dones belles, demana a Lucía, una bella gitana, que accepte les adulacions de l'espectre, perquè ell puga convéncer Candelas del seu verdader amor.

Finalment, la vida triomfa sobre la mort i el bes de Carmelo i Candelas derrota i passat i la presència del fantasma del gitano.

Dansa en la pretemporada

'El amor brujo' de La Fura dels Baus és la primera incursió en dansa que Les Arts fa en la pretemporada. El centre d'arts, que manté la seua aposta per incloure un títol del gran repertori operístic junt amb un espectacle de música espanyola en l'obertura de portes del teatre, atén d'aquesta manera la demanda d'espectacles de dansa amb preus populars, amb localitats entre set i cinquanta euros.

La Fura dels Baus, per la seua banda, realitza la sisena incursió en el centre d'arts, després de la multipremiada 'Tetralogia', de Richard Wagner; 'Les troyens', de Berlioz, i l'espectacle a l'aire lliure 'Anell de Llum', tots produïts per Les Arts. La Fura també ha presentat a València el seu muntatge de 'Samson et Dalila', de Saint-Säens, llogat a l'Òpera de Roma, i el concert-espectacle 'Trilogia romana', d'Ottorino Respighi, amb projeccions d'Emnanuel Carlier.

Les Arts oferirà cinc funcions d'aquesta obra els dies 10, 12, 14, 15 i 16 de novembre.

Arxius relacionats