Detall notícia

El Consorci de Museus impulsa la innovació educativa amb el projecte Transversalia

17/01/2018
El Consorci de Museus impulsa la innovació educativa amb el projecte Transversalia

Poden les pràctiques artístiques contemporànies activar-se pedagògicament en el context de l'escola d'una manera autònoma i en relació amb sabers múltiples? Són les formes, mètodes i discursos de l'art contemporani susceptibles de transformar críticament els relats de l'educació?

El Consorci de Museus ha posat en marxa Transversalia, un projecte educatiu fet en col·laboració amb el CEFIRE, que pretén introduir les pràctiques contemporànies en l'àmbit educatiu oferint eines pedagògiques al professorat a través de l'art.

Segons el director del Consorci de Museus, José Luis Pérez Pont, "Transversalia tracta de potenciar i generar un abast superior en les transformacions que s'estan duent a terme en l'àmbit de l'educació artística, tant millorant el coneixement que té el professorat sobre l'art actual com la forma d'implementar-lo en la seua labor educativa amb els joves".

"Aquest projecte posa de manifest la importància de l'art per al desenvolupament de la consciència crítica en la societat i des d'aquesta idea valorar com les diferents reflexions dels artistes d'ara poden ser útils per a l'educació", ha explicat Pérez Pont.

Transversalia indaga en les relacions entre les pràctiques artístiques i educatives a través de tallers, seminaris i recursos en línia. Aquestes experiències operen com a espais propositius, laboratoris pedagògics des dels quals dissenyar experiències, situacions i materials per a activar-los a les aules.

El projecte està comissariat per Clara Boj, artista, docent i investigadora cultural, que ha manifestat que "l'objectiu és que les pràctiques artístiques contemporànies tinguen un lloc en el currículum escolar. Les dinàmiques de l'escola no coincideixen amb els temps de les exposicions. Transversalia pretén servir de pont entre els docents i la pràctica artística més enllà dels ritmes que marquen les exposicions".

El projecte es genera a través de tallers en què l'art-educador i el comissari treballen junts des d'un principi amb el professorat. El resultat d'aquests tallers es transformarà en diferents eines, com ara unitats didàctiques, exercicis, o altres propostes que seran accessibles en la web transversalia.org i en la del Consorci de Museus, i seran d'accés lliure per als educadors.

Així, Transversalia es convertirà en un repositori de material d'ús lliure per part dels docents i educadors interessats en les pràctiques artístiques contemporànies com una eina per a transformar la metodologia de les aules.

Els tallers no s'adrecen només als professors d'arts plàstiques i visuals, sinó també als educadors d'altres matèries, que puguen trobar en el treball dels artistes una nova aproximació al coneixement des de l'art.

Per al curs 2017-18, s'han proposat tres tallers semipresenciales per a professors de Secundària.

Aquests tallers giraran entorn de l'anàlisi crítica de tres qüestions de gran importància en l'actualitat: la crisi ambiental del planeta, a través del taller 'Planeta en transició: pràctiques artístiques davant la crisi ambiental', que es farà a València, al Centre del Carme, el 30 i 31 de gener i el 19 de maig; la intimitat i la privadesa en les xarxes digitals, mitjançant la proposta 'Privadesa digital. El jo en la cinta de Moebius' que es realitzarà a Castelló, al Museu de Belles Arts, el 20 i 21 de febrer i el 19 de maig i la globalització a través dels seus efectes en la vida quotidiana en el taller 'Actituds singulars. Resistències contra un món globalitzat' que tindrà lloc a Alacant, al Museu d'Art Contemporani d'Alacant, els dies 27 i 28 de febrer i el 19 de maig.

En aquests tallers el format expositiu esdevindrà un relat crític susceptible de ser abordat i transformat des de múltiples perspectives. L'exposició es transformarà en veu i relat, en material de treball flexible a partir del com; i de la mà d'artistes, comissaris i educadors es traçaran aproximacions pedagògiques vinculades al currículum, a la vida a l'aula i als aprenentatges compartits.

El termini per a presentar-se al primer taller a València està obert fins al 21 de gener a través del web del Cefire

Arxius relacionats