PREADOLESCÈNCIA
A partir dels 9 anys aproximadament el xiquet dóna
senyals que està deixant de ser-ho. Comença
a tindre idees pròpies respecte a la forma
de vestir i d'endreçar-se. Els seus amics
solen ser del mateix sexe i manté un equilibri
adequat respecte a si mateix i a la seua família.
PUBERTAT
Als 11-12 anys comença un canvi físic
notable, però este desenvolupament es du
a terme de forma desigual: les mans i els peus es
desenvolupen abans que els braços i les cames
i estos abans que el tronc.
Tot això, ocasiona que el xic se senta angoixat
en alguns moments, per la qual cosa és recomanable
que els pares informem els nostres fills sobre estos
canvis ineludibles.
Durant esta etapa, el xic es mostra més irritable
amb els pares i germans. És habitual que
critique les normes ja imposades amb anterioritat
pretenent modificar-les. Comença a donar
signes d'autonomia volent separar-se dels seus pares,
encara que el distanciament és més
psicològic que físic. És freqüent
que es tanque en la seua habitació durant
hores, per exemple.
Totes estes actituds servixen perquè el xic
descobrisca la seua identitat, en quins aspectes
de la vida pot destacar, i forme les bases per a
la seua vida d'adult.
Encara que defuig qualsevol signe que denote la
seua etapa de xiquet, a vegades no pot evitar comportar-se
com este. D'una banda desitja tindre uns pares que
el protegisquen, però d'altra banda, necessita
allunyar-se d'ells. El seu interés se centra
a agradar al seu grup d'iguals, fonamentalment.
ADOLESCÈNCIA MITJANA
A partir dels 13 anys, l'adolescent entra en un
període d'introspecció i d'interacció
amb persones de la seua edat; en canvi s'aïlla
dels adults que fins ara influïen en la seua
vida: pare, mare, iaios, professors…i es
fa crític amb ells. És habitual que
veja fallades en si mateix que l'angoixen, per la
qual cosa és recomanable que els pares normalitzem
esta percepció de si mateix reconeixent que
nosaltres també les tenim.
L'adolescent té sentiments particulars en
esta etapa sobre les noves formes que el seu cos
va adquirint. Comença a cobrar força
l'estímul sexual. És freqüent
que aparega en esta etapa la figura de l'amic íntim.
Sol ser del mateix sexe, la qual cosa permet reforçar
la identitat sexual del xic.
L'èxit amb els estudis, amb els amic i amb
si mateix és fonamental.
Com no té experiència en gran part
d'àmbits, qualsevol esdeveniment que considera
important adquirix tints dramàtics si es
demora la seua aparició (no portar roba de
moda, ser l'últim a afaitar-se, ser l'última
de la classe a tindre la menstruació…).
ADOLESCÈNCIA TARDANA
És l'inici de la fi d'esta etapa. L'edat
dels 15 anys és un període crític,
perquè el jove ha de definir-se amb una personalitat
única i privada. És el moment en què
comença l'aprenentatge de la relació
de parella.
A esta edat apareix la figura de la parella “fixa”.
Apareixen els primers problemes amb els amic/gus
a causa d'este tema, perquè si s'ix amb algú
de la mateixa edat cap als 15-16 anys durant un
temps prolongat, el xic adolescent s'allunya d'altres
amics, la qual cosa impedix adquirir la necessària
maduresa en la relació amb un grup i també
precipita el declivi de la relació.
POSTADOLESCÈNCIA
Esta etapa comprén des dels 18 fins als 22
anys aproximadament. És un període
de trànsit en què el jove comença
a experimentar coses que només succeïxen
en l'edat adulta, votar, conduir…
Este període es definix principalment per
dos característiques:
S'accedix a la independència econòmica
i social.
Es consoliden les relacions de parella.