La memorització és un dels aspectes que més
interés desperta en les tècniques d’estudi.
Hi ha certes formes de reforçar i d’afavorir
el record; una de les més utilitzades pels estudiants
són les regles mnemòniques. El fonament d’estes
és l’associació d’idees per a
enllaçar elements solts i formar grups lògics,
perquè la memòria no treballa bé amb
grups aïllats, sinó que necessita organitzar
lògicament el material que s’ha de memoritzar.
Des d“Orientats” volem ensenyar-te com dur
a terme les formes de mnemotècnia més utilitzades
en l’estudi:
A l’hora de memoritzar la taula d’elements
químics, Liti-Beril·li-Bor-Carboni-Nitrogen-Oxigen-Fluor-Neó,
es podria relacionar amb la frase següent: “Laura
busca bé casa nova olorant fresques novetats”.
En este exemple hem utilitzat la tècnica dels acròstics,
el mètode de la qual consistix a organitzar els elements
solts que hem de memoritzar per a formar una paraula o una
frase amb les inicials d’estos elements. Este mètode
també podem utilitzar-lo per a recordar frases senceres.
En este cas, el procediment que s’ha de seguir serà
el següent:
1.Reduir tot el text a les seues idees principals.
2.Condensar cada una d’eixes idees en una paraula
representativa.
3.Formar l’acròstic amb la primera síl·laba
o lletra de les paraules triades.
Una altra de les regles mnemòniques més utilitzada
és la tècnica de la cadena.
Consistix a seguir des d’un principi una sèrie
de passos:
1.Imaginar la primera paraula, que és necessari associar-la
amb la segona. La segona paraula ha d’associar-se
amb la tercera, d’esta manera desapareix la primera
paraula en la nova associació. La quarta paraula
s’associa amb la tercera i desapareix la segona, i
així fins a l’última que es pretenga
memoritzar.
2.La primera i l’última paraula hem d’associar-la
a nosaltres mateixos. Això és important fer-ho
per a evitar oblidar quina és la inicial i la final.
3.Intenta no elaborar històries molt complexes amb
les paraules.
Exemple: els elements de la terra: sòlids (litosfera),
líquids (hidrosfera) i gasos (atmosfera).
Podríem imaginar-nos que “La terra del meu
jardí té pedres molt sòlides, en les
quals es va vessar líquid de frens del meu cotxe
quan este va xocar amb la bombona de gas que vaig canviar
l’altre dia”.
Una altra forma d’organitzar lògicament els
elements que volem retindre consistix en l’elaboració
d’històries en què els diversos elements
queden integrats. En la història, l’evocació
d’un element ens porta a l’evocació del
següent i així successivament fins completar-la.
Ens facilitarà la utilització d’esta
tècnica el fet d’haver esquematitzat abans
el contingut a memoritzar.
Exemple: Si pretenem memoritzar les paraules següents:
Sistema nerviós -neurones-cos-dendrites-axó,
les memoritzarem amb més facilitat si hi formem una
història: “El sistema nerviós està
constituït per unes cèl·lules altament
especialitzades que s’anomenen neurones. Les neurones,
a més d’un engrossiment anomenat cos, rodejat
d’unes ramificacions anomenades dendrites, tenen un
allargament anomenat axó”.
També pots utilitzar el ritme per a afavorir l’evocació
del que s’ha aprés.
De xicotets, tots hem aprés algunes coses bàsiques,
com les taules de multiplicar, utilitzant el ritme. De manera
que per què no utilitzar l’entonació
de la nostra cançó preferida per a aprendre’ns
una lliçó?
Finalment, la tècnica dels llocs també facilitarà
la retenció del material que hages d’estudiar.
Consistix a associar la imatge de la idea que s’ha
de memoritzar amb la imatge d’un lloc conegut.
Tria un itinerari que utilitzes habitualment, col·loca
en diversos punts principals d’eixe recorregut cada
una de les imatges que pretens recordar.
Per exemple, si has d’estudiar-te les comunitats autònomes,
utilitzant el camí pel qual vas al col·legi,
col·loca mentalment cada una d’estes en cada
lloc que passes.