Logo Generalitat


El Consorci de Museus exhibeix 'Sistema Operativo', la major exposició sobre Daniel G. Andújar, a Las Cigarreras

  • El Consorci de Museus exhibeix 'Sistema Operativo. Colecciones', la major exposició realitzada sobre l'artista alacantí Daniel G. Andújar, al Centre Cultural Las Cigarreras, del 16 de maig al 13 de juliol
  • L'exposició comprén un període de quasi tres dècades, de 1992 a 2019, amb unes 300 peces agrupades en 16 projectes

(15/05/2019) - El Consorci de Museus exhibeix 'Sistema Operativo. Colecciones', la major exposició realitzada sobre l'artista alacantí Daniel G. Andújar, al Centre Cultural Las Cigarreras, del 16 de maig al 13 de juliol
- L'exposició comprén un període de quasi tres dècades, de 1992 a 2019, amb unes 300 peces agrupades en 16 projectes



L'exposició 'Sistema Operativo. Colecciones' es podrà veure al Centre Cultural Las Cigarreras, del 16 de maig al 13 de juliol, de la mà del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, en col·laboració amb La Virreina Centre de la Imatge de Barcelona i l'Ajuntament d'Alacant.

Una pancarta aèria, obra de Daniel G. Andújar, va sobrevolar el cel de Barcelona amb el lema 'Democraticemos la democracia' durant la jornada de reflexió de les eleccions autonòmiques de 2011, en plena ocupació de la plaça de Catalunya pel moviment 15M.

Aquesta pancarta, que va partir d'Alacant en els seus primers vols en 2011 i que ha ocupat diversos espais públics des d'aleshores, aterra novament a la ciutat dins de 'Sistema Operativo. Colecciones', la major exposició que s'ha realitzat sobre l'artista alacantí i la primera a la província després de 20 anys.

El director del Consorci de Museus, José Luis Pérez Pont, ha presentat l'exposició acompanyat per la regidora de Cultura de l'Ajuntament d'Alacant, María Dolores Padilla, l'artista, Daniel García Andújar, i el comissari de la mostra, Valentín Roma.
'Sistema Operativo. Colecciones' és una sèrie d'exposicions sobre el treball de Daniel García Andújar (Almoradí, 1966) que constitueixen la revisió més completa sobre la seua trajectòria duta a terme fins al moment.

Una sèrie de mostres que s'han pogut veure al Museu Nacional Centre d'Art Reina Sofía (MNCARS) de Madrid i al Centre del Carme de València, i que viatjarà també a La Virreina Centre de la Imatge de Barcelona cap a final d'any.
Pérez Pont ha assenyalat que "aquesta exposició ens acosta quasi 30 anys de trajectòria d'un dels artistes de la Comunitat Valenciana amb més projecció internacional en els últims anys, la qual cosa constitueix un merescut reconeixement en la seua terra natal".

José Luis Pérez Pont ha destacat que "l'obra de Daniel G. Andújar és una radiografia del sistema capitalista i de les problemàtiques socials de l'actualitat, un treball artístic combatiu i de denúncia, realitzat des de l'estudi i la revisió de la nostra història".

La mostra que es presenta al Centre Cultural Las Cigarreras d'Alacant comprén un període de quasi tres dècades, de 1992 a 2019, amb unes 300 peces agrupades en 16 projectes. L'exposició s'ordena mitjançant alguns dels principals conceptes que travessen l'obra de l'artista, com el fet de desemmascarar el control social, les dissidències ciutadanes contra els poders polítics o la crítica a la corrupció sistèmica del capitalisme financer.

L'exposició mostra alguns dels seus treballs més destacats des de les intervencions desenvolupades per García Andújar per a la corporació fictícia Technologies To The People (TTTP), a mitjan anys noranta, fins a 'Los desastres de la guerra' (2017), un dels seus projectes recents més significatius, amb el qual va participar en la 'Documenta 14' de Kassel i Atenes; des de 'Campo de concentración de Albatera' (2019), vídeo inèdit, produït per a aquesta mostra, que investiga el camp de concentració franquista ubicat al municipi de San Isidro, al Baix Segura, entre 1936 i 1939.

'Se vende' (1993), una proposta premonitòria sobre la bambolla immobiliària i la malversació del territori, fins a 'Master Pieces. Hack the Museum - El museo del pueblo' (2018), instal·lació que parodia les galeries dels grans museus mediàtics i qüestiona les friccions entre còpia i peça única, l'accés al coneixement i la mateixa idea d'apropiació cultural.

S'exhibeix, així mateix, 'El canon protegido-Los desastres de la guerra. Caballo de Troya' que, a manera d'intervenció efímera, va tindre lloc el març de 2018 al Centre del Carme. Aquesta 'performance', una antifalla creada en col·laboració amb l'artista faller Manolo Martín, seguia l'empremta de 'Burning the Canon' (2017) -una acció per a la 'Documenta 14' de Kassel/Atenes- i investigava l'evacuació del Museu del Prado a la tardor de 1936 rumb a València, a més de la història republicana espanyola, la cultura fallera i els seus imaginaris.

Segons el comissari, Valentín Roma, "'Sistema Operativo. Colecciones' no només reuneix un conjunt de peces representatives del quefer de Daniel García Andújar, sinó que també permet reconstruir l'evolució d'un dels autors emblemàtics de l'art espanyol i internacional durant les últimes dècades".

Roma ha destacat que "Daniel G. Andújar és un artista molt significatiu en el context de l'art espanyol. En el seu treball podem veure alguns dels grans eixos temàtics que s'han anat desenvolupant en el camp de l'art contemporani dels últims 30 anys. Pertany a aqueilla genealogia d'artistes conceptuals que van començar el seu treball en el camp de l'analògic i que l'han desenvolupat en l'àmbit del digital i que en molts casos s'han forjat una trajectòria internacional, abans que nacional" i ha afegit que "encara queden moltes claus d'interpretació del treball de Daniel".

L'artista Daniel García Andújar ha destacat que en els projectes que presenta en aquesta mostra hi ha moltes referències al context social i al desenvolupament de la província d'Alacant en les últimes dècades així com també a la seua memòria. "Encara que ja no visquera ací, hi ha moltes referències directes a Alacant en obres com 'Democraticemos la democracia', en 'Las escuchas' o en el vídeo inèdit 'Campo de concentración en Albatera' (2019)".

A pesar de tractar-se d'una exposició retrospectiva, l'artista alacantí ha reconegut que la seua mostra en Las Cigarreras és un avanç del seu pròxim treball, del qual ja es pot veure aquest vídeo, 'Campo de concentración en Albatera', una proposta que compta amb la veu en 'off' del poeta Miguel Hernández, recitant el poema 'Canción de joven esposo soldado', l'únic document sonor que es conserva del poeta.

Després del final de la Guerra Civil al port d'Alacant, i després d'haver passat pel denominat 'Camp dels ametlers' a la ciutat d'Alacant, van començar a arribar al camp de concentració d'Albatera milers de presoners, que havien acudit a Alacant amb l'esperança d'embarcar i fugir de la repressió franquista. Es van produir tortures, tot tipus d'humiliacions i vexacions, i afusellaments. La xifra de presoners se situa entre vint i trenta mil.


Pàgina web: http://www.gva.es

Inici | Mapa Web | Accessibilitat