Detall notícia

L'exposició més important realitzada sobre Vicente Rodes viatja a Tarragona de la mà del Consorci de Museus

22/02/2019
L"exposició més important realitzada sobre Vicente Rodes viatja a Tarragona de la mà del Consorci de Museus

El Consorci de Museus trasllada la mostra 'Vicente Rodes Àries. L'estudi del natural. De l'acadèmia al romanticisme' al Museu de Valls de Tarragona, després de mostrar-se al Museu de Belles Arts de Castelló. Aquesta exposició s'inaugura el dissabte 23 de febrer i es podrà veure fins el 28 d'abril.

Era conegut com el "dit miraculós" per la seua habilitat en el retrat al pastel. Vicente Rodes Àries (Alacant, 1783-Barcelona, 1858) va retratar la burgesia i l'aristocràcia valenciana i catalana del començament del segle XIX.
Acadèmic supernumerari i de mèrit a la Reial Acadèmia de Belles Arts de San Carlos de València i primer director de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi, Vicent Rodes és un dels artistes de més qualitat i producció retratística de la primera meitat del segle XIX.

Malgrat la seua prolífica producció no se li ha dedicat cap exposició en més de 90 anys i la seua obra es troba dispersa per diverses col·leccions, tant públiques com privades, dins i fora de l'Estat espanyol.

El Museu de Valls obri temporada amb aquesta mostra produïda pel Consorci de Museus i comissariada pels historiadors, Pilar Tébar i Sergio Pascual. L'exposició viatjarà també als museus de Belles Arts d'Alacant i València.
El director del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, José Luís Pérez Pont, que assistirà el 23 de febrer a la inauguració, ha explicat que "amb aquesta exposició completem un capítol de la nostra història i recuperem per al públic l'obra de Vicente Rodes.

Gràcies a les investigacions dels comissaris, Sergio Pascual i Pilar Tébar, s'ha localitzat uns dibuixos que han permés situar l'inici de la seua producció en una data anterior a la ressenyada fins al moment, a més d'exhibir un conjunt d'olis que es trobaven dispersos en diverses col·leccions, mostrar un gran nombre d'obra inèdita, restaurar diverses peces i contextualitzar el seu treball i reconéixer la seua tasca dins de l'acadèmia de Sant Jordi, entre altres troballes", ha afegit.

Pérez Pont ha destacat que "aquesta exposició és fruit de la col·laboració entre els tres museus de Belles Arts de Castelló, València i Alacant, promoguda pel Consorci de Museus fa més de dos anys, un projecte que ens ha portat a treballar junt amb altres museus de l'Estat espanyol i a refermar la nostra col·laboració ara amb el Museu de Valls, a més d'institucions que han prestat obra com el Museu Nacional d'Art de Catalunya, la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi o el Museu del Romanticisme".

La ciutat vallenca va acollir l'última exposició monogràfica organitzada entorn de la figura del pintor alacantí Vicente Rodes Àries (Alacant, 1783-Barcelona, 1858) en 1926, organitzada precisament pel seu nét, Fidel de Moragas.
Segons Pilar Tébar "la relació entre els Moragas i els Rodes es consolida en 1857, quan la filla de Rodes, Júlia Rodes Larroza, contrau matrimoni amb l'hereu de Fidel de Moragas y Dote i Teresa Tavern Núñez-Pastor, el prominent Josep de Moragas Tavern, oncle de Narciso Oller i Josep Ixart, i cosí d'Estanislau Higueras, que va ser president de la Primera República".

La comissària ha explicat que "en la preservació del llegat artístic de Rodes és necessari exalçar el paper dels Moragas ?saga que estén la seua importància a la resta del territori català des de finals del segle XVIII? els quals, per a aquesta exposició a Valls, col·laboren amb el préstec de prop de quaranta obres entre dibuixos preparatoris i esbossos en pastel, que han romàs en la família des de la defunció de Vicente Rodes. Volen contribuir així al record i homenatge d'un dels pintors alacantins més importants de la primera meitat del segle XIX".

Més enllà dels olis que conserven els museus de Belles Arts de València i Alacant, fins ara el coneixement de l'obra s'havia quedat restringit a les concises cites en els diccionaris de pintors, o a estudis ja centenaris. La seua obra només s'havia vist en comptadíssimes mostres col·lectives, realitzades a cavall entre els segles XIX i XX. Per aquest motiu un elevat nombre de les obres que formen part d'aquest projecte són inèdites al públic.

Segons Pilar Tébar "Vicente Rodes és, junt amb José Aparicio, un dels pintors alacantins més importants de la primera meitat del segle XIX", i ha destacat especialment la primera part de la mostra dedicada als seus anys de formació, de la qual no es tenia constància documental fins al moment.

"Va ser el retratista de la burgesia valenciana i catalana. Entre 1824 i 1834 es va fer un nom entre l'alta societat que buscava perpetuar l'estatus. Dels seus retrats els va captivar la vivor, inventiva i espontaneïtat", explica Sergio Pascual, que ha assenyalat que "una gran part de la seua producció està en mans privades o en les cases de subhasta amb un valor molt alt de venda".

Els comissaris de l'exposició han asseverat que "es tracta de l'exposició més important dedicada a Vicente Rodes, que mostra la qualitat de la seua obra i la seua relació i influència en l'esdevindre històric de la València i la Barcelona de l'època".

'Vicente Rodes Àries. L'estudi del natural'

Aquesta exposició, que es podrà veure fins el 28 d'abril, s'organitza per blocs cronològics de les diverses etapes de la vida i obra del pintor, acompanyats per documentació de l'època. La mostra comença amb una primera part relacionada amb els seus inicis a Alacant i València, de formació i joventut; la més desconeguda.

Un segon bloc està dedicat a l'obra del Rodes madur. És en aquesta fase quan assoleix el reconeixement tant de l'àmbit acadèmic com del social. En aquest àmbit s'exhibeixen un conjunt de dibuixos procedents del Museu Nacional d'Art de Catalunya i diversos olis de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Jordi.

Arxius relacionats